11 grunner til å løpe

Har du aldri likt å løpe?Vi skal prøve å endre holdningen din. Sett den ene foten foran den andre og start jakten på fordelene med løping.

1. Løping gjør at du føler deg kvikkere/friskere

Uansett når du løper, hvilken distanse du løper, avslutt økten med å ta et dypt åndedrag og kjenn at du akkurat har gjort noe for å forbedre din helse og ditt velvære. Det er ingenting som er bedre enn en god kardiovaskulær trening for å oppnå den gode følelsen!

Whenever you complete a run, no matter the distance, and take a deep breathe knowing that you just did something to improve your health and well-being- there’s nothing like a good cardiovascular work out to achieve that!

2. Løping hjelper deg å leve lenge / Løping forlenger livet

Det er bevist at løping reduserer risikoen for hjerte sykdommer, kreft og andre nevrologiske sykdommer som for eksempel Alzheimers.Vit at du med løping gjør en god ¨jobb¨ for din egen helse, og at du får en god fortjenesten for den innsatsen du legger i løpingen.

It is proven that running reduces your risk of heart disease, cancer, and neurological diseases such as Alzheimer’s. Now that’s a great return for our efforts!

3. Løping gjør deg smartere

Løping/trening øker hjernens aktivitet. Forskere har også oppdaget at hundretusenvis av nye celler dannes ved trening. Dette skjer i det området av hjernen som styrer minnet og læring, og det etter bare noen få økter. (Vi alle trenger vel all den hjelpen vi kan få – enig?)

We are all well aware that exercise increases brain activity, but scientists have also discovered that hundreds of thousands of new cells are created in the brain’s grey matter (that area of the mind that controls memory and learning) after running for only a few days! (And we all need all the help we can get there, am I right?)

4. Løping lærer deg å pushe dine grenser

Bestemmer du deg for å legge i litt innsats i løpingen din, vil du fort se at løpingen blir bedre. Du vil oppleve en god følelse etter dine prestasjoner. Du blir raskere, sterkere og mer konsekvent over tid, og du vil oppnå nye personlige rekorder, både i fart og distanse. Løping kan lære deg hvordan du kan presse deg selv ut av komfortsonen, og bevise for deg selv at du kan oppnå dine mål og drømmer.

If you put in the work you will see your running improve and that is such an awesome feeling of accomplishment. You become faster, stronger, and more consistent over the years, and will achieve PRs, as well as taking on longer distances. Running can teach you how to push beyond your limits and can prove you that you can and will achieve your goals.

5. Løping holder magen flat

Løping forbrenner visceralt fett. Visceralt fett er fettet som legger seg rundt organene. Å ha mye visceralt fett er assosiert med diabetes og hjerte- og karsykdom. Å ha en flat mage er stor motivator til å fortsette å ta på seg løpeskoene flere ganger.

Running burns visceral fat, the type of fat that lives in the abdominal-baby-flap area of the body. Having a flat(ish) tummy again is great motivation to lace those sneakers and hit the road!

6. Treningsklær er så gode/fine og komfortable

Mange har mer treningsklær enn hverdagsklær. Vi skulle gjerne gått i treningsklær overalt hvor vi skulle. Det er ingenting som er så behagelig å ha på som komfortable tightser, høyteknologisk t-skjorter og gode løpesko.

Many peope have more workout clothes than day-to-day clothes. We could just wear training clothes everywhere we go. There’s nothing as comfy tights, high quality tech tee, and broken in running shoes

7. Løping lar deg spise mer

Vi elsker å spise! Man kan ikke løpe og ikke spise – trening for en maraton er ikke et vekt tap prosjekt. Kroppen din trenger ¨drivstoff¨ for å klare å gjennomføre distansen. Når du trener for et løp må du spise sunt og rett for at kroppen din skal få rett næring til de hardtarbeidene musklene.

And we LOVE to eat! You can’t really run and not eat- training for a marathon is not a weight loss plan- your body needs the fuel in order to push the distance. When training for a race. You eat to be healthy and to nourish your hard-working muscles.

8. Løping gjør deg lykkelig

Har det å gjennomføre ei løpeøkt gjort deg trist? Jeg er alltid mye lykkeligere etter at jeg har vært å løpt. Løping reduserer stress. Løpingen kan være vanskelig/tøft/tungt, men dagen kan bli så mye bedre etter en løpeøkt. Vi vet alle at endorfiner – hormonene som skaper en følelse av glede - slippes ut når man er fysisk aktiv. Noen beskriver det som en naturlig rus.

Have ever finished a run being sad? I am always much happier after a run. Running is such a great stress reliever. The run can be hard but my life can be so much easier because of it, and that is very true. We all know that endorphins- the hormones that create a sense of exhilaration- are released when you run, an all natural high, so to speak!

9. Løping kan forbedre nattesøvnen og sovevanene dine

Jo eldre vi blir, jo viktigere er det med en avslappende, fredelig og frisk nattesøvn i 8-10 timer. Trening reduserer stresshormon nivået i kroppen, og gjør at du kan falle lettere i søvn på kveldene.

The older we get, the more important it is to carve out that easy, restful, peaceful 8-10 hours of slumber each night. Training is stress reliving and you can therefore fall to sleep easier.

10. Løping kan gi det mental styrke

Jeg vil ikke lyve for deg, det er ikke lett å løpe i starten. Du føler at du ikke kan puste, det er smerter i hvert ledd og du føler deg som en 2 tonns elefant. Men etter noen få økter begynner kroppen din å justere og det som føltes helt uoppnåelig i starten er plutselig noe du lett klarer å gjennomføre. Du kan fortsette å bevise for deg selv om at du har evnen til å utfordre deg selv om og om igjen, og at du er mye sterkere enn du tror.

I won’t lie to you, running is not easy at first. You feel like you couldn’t breathe, there is pain in every joint, and you feel like a 2 ton elephant. But after a just few tries, your body start to adjust, and what seemed impossible (run 20 miles? Are you freaking KIDDING ME?) became something that you could easily manage. You can keep proving to yourself time and time again that you are much stronger than you think and if you just believe in your ability, you can do anything.

11. Løping klarner hodet ditt og gir deg energi til å starte dagen😊

Løping er forfriskende, avslappende og fredelig. Hvis du arbeider med et problem kan du oppdage at med hvert trinn ¨rydder¨ hjernen din opp i tankene dine og ¨kaster¨ søppel og organiserer det som er viktig. Etter løpingen er hodet ditt klart, tankene skarpe og kapasiteten/energinivået bedre.

Anytime you spend running is refreshing, relaxing, rejuvenating and peaceful. If you working on an issue, you can find that with each step, your mind files away the good stuff, tosses the junk, and organizes what’s really important. After the run, your mental “inbox” is cleaned out, your head left clear, thoughts sharp, and disposition agreeable.


Del